PEDAGOGIKA
Pedagogika to zawód, który daje ogromną satysfakcję, ale również wiąże się z ogromną odpowiedzialnością. To pedagog w dużej mierze kształtuje psychikę, wspiera i pomaga rozpoznawać zdolności, opiekuje się drugim człowiekiem czy uczestniczy w procesie resocjalizacji. Absolwent pedagogiki potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z różnych dziedzin; psychologii, socjologii, filozofii oraz łączyć ją z wiedzą pedagogiczną. Pedagogika to kierunek, który otwiera możliwości realizacji własnych pasji, podejmowania inicjatyw i bardzo dobry fundament do dalszego specjalistycznego kształcenia. Osoby z dyplomem magistra pedagogiki zakładają własne przedszkola\ żłobki, pracują m.in. w urzędach pracy, instytucjach zatrudnienia, hufcach pracy itp.
Poziom: Studia II stopnia
Tryb: Stacjonarne / Niestacjonarne
Czas trwania: 2 lata /4 semestrów
Praktyki: Blok nauczycielski
Tytuł zawodowy: Magister
Profil: Ogólnoakademicki
Absolwenci studiów I st. w WSEI są przyjmowani na studia II st. i otrzymują dodatkowe bonifikaty przeznaczone dla absolwentów Uczelni.
Specjalności
Zajęcia w ramach tej specjalności są skierowane do wszystkich, których interesuje praca pedagogiczna z dzieckiem. Praca ta ukierunkowana jest na pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych, korekcji i kompensacji zaburzonych sfer rozwoju, podwyższanie samooceny i motywacji do dalszego działania, budowanie pozytywnego podejścia dziecka do zadań edukacyjno-rozwojowych.
Absolwenci przygotowani będą do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, uzyskają kompetencje w zakresie profilaktyki, wieloprofilowej diagnozy, rehabilitacji oraz wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością lub z zaburzeniami rozwojowymi w tym m. in. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Po ukończeniu studiów absolwenci posiadać będą przygotowanie do pracy w charakterze pedagoga terapeuty w zespołach wczesnego wspomagania, placówkach wczesnej interwencji oraz w zakresie opieki nad małym dzieckiem (żłobki, centra wsparcia rodziny). Osoby zainteresowane zatrudnieniem w placówkach oświatowych powinny uzyskać dodatkowo uprawnienia nauczycielskie.
Studia na tej specjalności przygotowują do pracy z z osobami niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, a także z dorosłymi przestępcami zarówno w instytucjach zamkniętych jak i środowisku otwartym. Program pedagogiki resocjalizacyjnej obejmuje m.in. diagnostykę resocjalizacyjna, elementy patologii społecznej i kryminologii, metodykę resocjalizacji instytucjonalnej i wolnościowej, profilaktykę niedostosowania społecznego i uzależnień a także psychoterapię resocjalizacyjną. Po ukończeniu studiów absolwenci przygotowani będą do pracy w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, do pracy w sądzie w charakterze kuratorów sądowych, w placówkach wsparcia dziennego, świetlicach środowiskowych, ogniskach wychowawczych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w strukturach pomocy społecznej jako koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, jako pedagodzy ulicy i pedagodzy rodzinni oraz w policji i zakładach karnych.
Absolwenci uzyskują też kwalifikacje w zakresie mediacji, co umożliwi im samodzielne prowadzenie praktyki mediacyjnej. Posiadając wiedzę i umiejętności w zakresie negocjacji, mediacji, rozwiązywania konfliktów i sporów, mogą zostać stałymi mediatorami sądowymi, bądź prowadzić mediacje w szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ośrodkach pomocy społecznej, ośrodkach mediacji, a także w instytucjach resocjalizacyjnych. Przygotowanie do zawodu mediatora prowadzone jest na takich przedmiotach jak: podstawy mediacji i negocjacji, strategie i taktyki negocjacji, trening interpersonalny, rozwiązywanie konfliktów, mediacja w szkole i w instytucji resocjalizacyjnej, praca z rodziną dysfunkcyjną i in.
Specjalność przygotowuje do funkcjonowania zawodowego w dwu obszarach: zarządzania instytucją oświatową oraz wsparcia rozwoju personalnego. Ich zintegrowanie pozwala na uzyskanie szerokiej perspektywy oglądu zarówno procesu rozwoju instytucji, jak i rozwoju człowieka w jego indywidualnym wymiarze, a także czynników warunkujących kierunek i intensywność tych procesów.
Absolwent studiów będzie wyposażony w wiedzę pedagogiczną, socjologiczną i psychologiczną, a także prawną niezbędną do realizacji zadań związanych zarządzaniem placówką oświatową. Zyska ponadto orientację w najnowszych trendach edukacyjnych, rozwoju personalnego, wpisujących się w oczekiwania rynku pracy. Przygotowanie studenta obejmie umiejętności w zakresie posługiwania się warsztatem diagnostycznym służącym rozpoznawaniu indywidualnego potencjału, w zakresie komunikacji interpersonalnej oraz wykorzystywania odpowiednich technik rozwoju potencjału jednostki, charakterystycznych dla procesu coachingu, mentoringu i tutoringu. Połączenie wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania oświatą oraz doradztwa i wsparcia personalnego umożliwi absolwentowi nie tylko doskonałe funkcjonowanie na stanowisku kierowniczym w placówce oświatowej, ale otworzy także możliwość prowadzenia indywidualnego wsparcia i doradztwa w planowaniu rozwoju osobistego jednostki. Połączenie obu obszarów wiedzy i umiejętności (intersyscyplinarna oferta przedmiotów specjalistycznych) umożliwi także podejmowanie zadań kierowniczych świadomie ukierunkowanych na rozwój osobisty pracowników, zarówno w placówkach oświatowych, jak i innych instytucjach.
Absolwent może podjąć pracę na stanowiskach kierowniczych w placówkach oświaty, a ponadto w administracji państwowej i samorządowej. Zakres wiedzy merytorycznej, zdobytej w ramach specjalności, pozwoli absolwentowi angażować się w szerokie spektrum działań w obszarze poradnictwa i wsparcia personalnego w urzędach pracy, ośrodkach pomocy społecznej, agencjach zatrudnienia, firmach rekrutujących pracowników, działach personalnych firm o różnej strukturze zatrudnienia, agencjach coachingu i doradztwa personalnego, a także w wielu instytucjach zajmujących się wsparciem personalnym. Absolwenci mogą też prowadzić własną działalność doradczą.
Absolwenci tej specjalności mają możliwość podwyższania kwalifikacji zawodowych na kolejnych poziomach edukacji w ramach studiów doktoranckich, studiów podyplomowych oraz szkoleń specjalistycznych.
Charakterystyka specjalności
Zajęcia w ramach tej specjalności są skierowane wyłącznie do absolwentów studiów licencjackich specjalności Pedagogika przedszkolna lub/i wczesnoszkolna, którzy pragną doskonalić swoje kompetencje w pracy z dziećmi na wczesnych etapach edukacji: przedszkolnej i wczesnoszkolnej, i którzy posiadają już uprawnienia nauczycielskie uzyskane na poziomie licencjatu. Wykłady i ćwiczenia realizuje doświadczona kadra akademicka i najlepsi praktycy, którzy dzielą się swoim doświadczeniem. Studia trwają 2 lata (4 semestry) i umożliwiają uzyskanie tytułu zawodowego magistra. Naczelnym celem specjalności jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie pedagogiki małego dziecka oraz przygotowanie wysoko wyspecjalizowanej kadry refleksyjnych i twórczych pedagogów.
Absolwent specjalności jest wyposażony w:
- wiedzę i umiejętności w zakresie stosowania innowacyjnych metod w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej
- umiejętność diagnozowania dziecka z wykorzystaniem najnowszych metod diagnostycznych
- aktualną wiedzę na temat psychologicznego rozwoju dziecka
- umiejętność pracy z dzieckiem zdolnym oraz wykazującym trudności w nauce i zachowaniu
- umiejętność rozwijania działalności dziecięcej na wszystkich obszarach edukacji szkolnej i przedszkolnej
- wiedzę i umiejętność projektowania działań wspomagających i terapeutycznych
- umiejętność oceniania i ewaluacji
- umiejętność współpracy ze środowiskiem dziecka
- kompetencje charakteryzujące refleksyjnego praktyka i twórczego pedagoga
Perspektywy zawodowe
Absolwent studiów magisterskich w ramach tej specjalności jest przygotowany do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych. Może podjąć pracę w przedszkolach, szkołach podstawowych, świetlicach, ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych, placówkach kulturalno-oświatowych oraz w żłobkach i klubach dziecięcych.