PIELĘGNIARSTWO
Zawód pielęgniarki i pielęgniarza jest zawodem z przyszłością. Ciągły niedobór personelu szpitali i przychodni sprawia, że rośnie pozycja zawodowa pielęgniarek, również ich zarobki. Daje to całej grupie zawodowej motywację do dalszego kształcenia się, a pracodawców zachęca do oferowania coraz korzystniejszych warunków zatrudnienia i awansów. Jednym ze znaczących czynników wpływających na awans zawodowy jest zdobywanie wyższego wykształcenia. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji daje taką możliwość. Studia II stopnia to idealna propozycja dla osób chcących jeszcze bardziej poszerzyć swoją wiedzę, a także myślą o karierze naukowej. Nauka współczesnego pielęgniarstwa to zajęcia w nowoczesnym Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej którą Uczelnia posiada. To dedykowane tylko temu kierunkowi laboratorium pozwala na najwyższą jakoś studiów II stopnia.
Poziom: Studia II stopnia
Tryb: Stacjonarne / Niestacjonarne
Czas trwania: 2 lata / 4 semestry
Praktyki: Praktyki zawodowe – 200h
Tytuł zawodowy: Magister pielęgniarstwa
Profil: Praktyczny profil studiów
Absolwenci studiów I st. w Akademii WSEI są przyjmowani na studia II st. i otrzymują dodatkowe bonifikaty przeznaczone dla absolwentów Uczelni.
Program kształcenia
Założenia programowe określają pełny zakres wymagań, a tym samym rolę, do pełnienia której zostanie przygotowany student, tj.:
- planowanie, organizowanie i realizowanie opieki pielęgniarskiej
- udzielanie świadczeń w zakresie promowania, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom
- sprawowanie całościowej i zindywidualizowanej opieki nad chorym, niepełnosprawnym i umierającym
- wykonywanie świadczeń, leczniczych i rehabilitacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami; zapobiegawczych, diagnostycznych
- współpracę w roli uczestnika zespołu opieki zdrowotnej
- inicjowanie i wspieranie działań społeczności lokalnej na rzecz zdrowia
- przestrzeganie zasad etyki zawodowej
- współpraca z profesjonalistami dla zapewnienia całościowej opieki jednostce i rodzinie
- komunikowanie się z pacjentem, jego rodziną oraz z innymi profesjonalistami
- rozwój praktyki pielęgniarskiej, krytycznego myślenia i badań naukowych poprzez stosowanie w praktyce aktualnej wiedzy z zakresu nauk medycznych, społecznych, teorii pielęgniarstwa, regulacji prawnych zawodu i opieki
Absolwent studiów II stopnia posiada zaawansowaną (w stosunku do studiów pierwszego stopnia) wiedzę z zakresu nauk społecznych i nauk medycznych. Posiada umiejętności umożliwiające włączanie się w realizację zadań profilaktyki w zakresie: opieki społeczno-medycznej; promocji zdrowia; edukacji prozdrowotnej; oraz podnoszenia stanu zdrowia społeczeństwa. Absolwent posiada kompetencje do pełnienia funkcji kierowniczych w:
- instytucjach realizujących zadania z zakresu zdrowia publicznego
- publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej
- instytucjach ubezpieczeń zdrowotnych
- Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz instytucjach działających na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
Absolwent posiada umiejętności szczegółowe:
- identyfikowania i prognozowania zagrożeń i problemów zdrowotnych określonej zbiorowości
- rozpoznawania wpływu procesów społecznych oraz struktur demograficznych na zdrowie zbiorowości ludzkich
- planowania, opracowywania, organizowania oraz oceny skuteczności i ewaluacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia dla różnych środowisk społecznych
- mobilizowania społeczeństwa do realizowania polityki zdrowotnej państwa na szczeblu lokalnym i krajowym;
- zarządzania – w oparciu o normy prawa i nowoczesne techniki zarządzania – zakładami ochrony zdrowia i instytucjami zajmującymi się szeroko rozumianym zdrowiem publicznym;
- organizowania i zabezpieczania funkcjonowania struktur usług medycznych w zakresie powszechnego i prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego w obszarze lecznictwa, rehabilitacji, opieki długoterminowej i opieki społecznej;
- zarządzania jednostkami Zintegrowanego Systemu Ratownictwa Medycznego i systemu informacji kryzysowej
- kontrolowania i oceny stanu sanitarno-epidemiologicznego na szczeblu krajowym i regionalnym oraz organizowania działań zaradczych i naprawczych
- gromadzenia danych i analizy kosztów ekonomicznych usług medycznych, rehabilitacji, profilaktyki i promocji zdrowia;
- wykorzystywania wiedzy o celach i zadaniach zdrowia publicznego w Unii Europejskiej do wzbogacania programów ochrony i promocji zdrowia w środowisku lokalnym;
- opracowywania ekspertyz, raportów, referatów i publikacji z zakresu zdrowia publicznego oraz korzystania z fachowego piśmiennictwa obcojęzycznego.
Moduły/przedmioty kształcenia podstawowego dostarczają wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i rozwoju człowieka, od momentu poczęcia do późnej starości. Obejmują wszystkie procesy zachodzące w organizmie, źródła, mechanizmy, podstawowe procesy patologiczne, problemy oraz osiągnięcia współczesnej medycyny takie jak: transplantologia, klonowanie, genetyka, procesy starzenia się organizmu oraz śmierć. Poruszane są zagadnienia zagrożeń zdrowotnych występujących w środowisku zamieszkania, nauki i pracy, założeń polityki społeczno-zdrowotnej państwa oraz organizacji systemu ochrony zdrowia oraz znaczenie struktury i zasobów pielęgniarstwa. Całość bloku programowego dopełnia wiedza z zakresu farmakologii, psychologii, socjologii oraz pedagogiki, pozwalająca w pełni zrozumieć funkcjonowanie i zachowanie człowieka, którego w przyszłości obejmie się całościową opieką holistyczną, a także właściwego komunikowania się z nim.
Grupa modułów/przedmiotów kształcenia kierunkowego przygotowuje do uzyskania umiejętności podtrzymywania kontaktu z człowiekiem zdrowym i chorym, rozpoznawania problemów zdrowotnych podopiecznego, planowania, realizacji i dokumentowania świadczonej opieki pielęgniarskiej oraz współpracy z zespołem interdyscyplinarnym.
Moduły/przedmioty specjalizacyjne i specjalnościowe dodatkowo przygotowują do wykonywania zawodu oraz umożliwiają pogłębienie kształcenia kierunkowego w zakresie, wiedzy, umiejętności i kompetencji pielęgniarskich.